Kuinka laatia mielenkiintoinen crm:ää käsittelevä luento? Kuinka naulita opiskelijoiden mielenkiinto luennon alusta sen loppuun asti? Lähtökohtaisesti crm eli asiakkuudenhallinta ei ehkä vaikuta kaikista mielenkiintoisimmalta luennon aiheelta, mutta se on nykyaikana erittäin tärkeä aihe jokaiselle opiskelijallekin. Nykyisin lähes alalla kuin alalla tulee taitaa asiakaspalvelu ja oikein valittu crm-järjestelmä on tässä tärkeä työkalu. Kun luento on mahdollisimman mielenkiintoinen, jää sen sisältö mahdollisimman tehokkaasti opiskelijoiden mieleen. Jos sinusta tuntuu, ettet oikein tiedä, mitä crm-aiheisen luennon tulisi sisältää ja miten siitä saisi mielenkiintoisen, kannattaa lukea tämä artikkeli, sillä voit laatia artikkelin vinkkien avulla aiheesta mahdollisimman mielenkiintoisen luennon.
Faktat lyhyesti
Mielenkiintoinen luento kannattaa usein aloittaa kertomalla faktat lyhyesti. Liian pitkäksi venähtävä faktaosio voi helposti olla tylsä, joten kannattaa välttää liian pitkää paasaamista. Kerro siis lyhyesti mikä on crm-järjestelmä. Tätä osiota kannattaa selkiyttää laatimalla lyhyt ja ytimekäs tiivistelmä aiheesta. Tiivistelmän voi laittaa esille myös vaikkapa valkotaululle tai jakaa jokaiselle luennolle osallistuvalle opiskelijalle luennon tiivistelmän tulostettuna.
Faktat käytäntöön
Kun opiskelijoilla on selkeä käsitys siitä mitä crm tarkoittaa, on aika viedä faktat käytäntöön. Valitse siis käytännön elämästä selkeitä tilanteita, joissa on käytetty crm-järjestelmää. Kerro sekä menetystarinoita että epäonnistumisia. Crm-järjestelmän rooli menestystarinoissa ja epäonnistumisissa kannattaa nostaa esiin. Monet opiskelijat muistavat faktat parhaiten käytännön esimerkkien avulla, joten tähän osioon kannattaa panostaa! Käytä tämän osion suunnittelussa hieman luovuutta.
Toiminnallinen osuus
CRM-aiheisen luennon toiminnallisessa osuudessa voidaan esimerkiksi näytellä. Voit jakaa opiskelijat ryhmiin ja tarjota heille erilaisia teemoja, joiden pohjalta he laativat pieniä muutaman minuutin mittaisia näytelmiä esitettäviksi muille opiskelijoille. Sopivia toiminnallisen osuuden teemoja ovat esimerkiksi onnistunut asiakaspalvelutilanne, epäonnistunut asiakaspalvelukokemus, tyytyväinen asiakas ja tyytymätön asiakas.
Näytelmien jälkeen niistä keskustellaan yhdessä. Tällaisten toiminnallisten osuuksien avulla luennon aiheet jäävät tavallista paremmin mieleen. Voitte keskustella vaikkapa siitä, miksi jokin asiakaspalvelutilanne oli onnistunut tai epäonnistunut. Millaisia ominaisuuksia näihin tilanteisiin liittyi? Kuinka hyvä tai huono asiakaspalvelija toimi? Kuinka laadukas crm-järjestelmä olisi voinut pelastaa pieleen menneen asiakaspalvelutilanteen? Kuinka tyytyväinen asiakas toimii? Entä tyytymätön asiakas? Monet opiskelijat oppivat parhaiten itse tekemällä ja kokemalla, joten luennon toiminnallinen osuus voi olla parhaimmillaan erityisen tehokas ja mieleenpainuva!